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Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/12139

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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorVivaldi, Ana-
dc.contributor.authorAguiló, Ignacio-
dc.date.accessioned2024-11-01T13:01:35Z-
dc.date.available2024-11-01T13:01:35Z-
dc.date.issued2023-06-27-
dc.identifier.citationAguiló, I., & Vivaldi, A. (2023). Race and the shantytown in a race-less country: negros villeros, whiteness and urban space in Argentina. Latin American and Caribbean Ethnic Studies, 18(4), 551–573. https://doi.org/10.1080/17442222.2023.2216205es_ES
dc.identifier.urihttp://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/12139-
dc.description.abstractIn this article, we look at the racialization of the people living in precarious and informal urbanizations known as villas in Argentina. In a country traditionally defined by narratives of whiteness and Europeanness, villeros have functioned as a central figure of racial otherness. Though some studies acknowledge the racism suffered by villeros, how this racialization has unfolded and transformed over time remains a question rarely examined. Here, we look at their racialization focusing on two critical moments. First, the period including the 1950s and 1960s when villeros emerged as racialized figures in need of modernization. Second, the period of neoliberal reforms in the 1990s when villeros shifted from being subjects requiring civilizing to becoming a security threat to be dealt with by police force. By contrasting these two regimes of (hyper)visibility and racialization of villeros, we demonstrate that the villas are not a specific type of urban development but a diversity of urbanizations brought together by a set of approaches to the spatialized production and management of racial and classist exclusion. Finally, we argue that it is mainly in cultural production that the dynamics of racialization materialize and become susceptible to contestation.es_ES
dc.format.extentp. 551-573es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherTaylor y Francises_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1080/17442222.2023.2216205es_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/-
dc.titleRace and the shantytown in a race-less country: negros villeros, whiteness and urban space in Argentinaes_ES
dc.typeArticuloes_ES
dc.rights.licenseCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)-
dc.description.filiationVivaldi, Ana. Department of Modern Languages and Cultures, University of Manchester, Manchester, UKes_ES
dc.description.filiationAguiló, Ignacio. Department of Social Anthropology, University of Manchester, Manchester, UKes_ES
dc.subject.keywordArgentinaes_ES
dc.subject.keywordvillases_ES
dc.subject.keywordrazaes_ES
dc.subject.keywordracialización y clasees_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.subject.materiaCiencias Socialeses_ES
dc.origin.lugarDesarrolloUniversidad Nacional de Río Negro - Universidad de Manchester - Universidad de British Columbia.es_ES
dc.relation.journalissue18 (4)es_ES
dc.description.reviewtruees_ES
dc.description.resumenEn este artículo, analizamos la racialización de las personas que viven en urbanizaciones precarias e informales conocidas como villas en Argentina. En un país tradicionalmente definido por narrativas de blancura y europeidad, los villeros han funcionado como una figura central de la alteridad racial. Aunque algunos estudios reconocen el racismo que sufren los villeros, cómo esta racialización se ha desarrollado y transformado a lo largo del tiempo sigue siendo una cuestión que rara vez se examina. Aquí analizamos su racialización centrándonos en dos momentos críticos. Primero, el período que incluyó las décadas de 1950 y 1960, cuando los villeros emergieron como figuras racializadas que necesitaban modernización. En segundo lugar, el período de reformas neoliberales de la década de 1990, cuando los villeros pasaron de ser sujetos que requerían civilización a convertirse en una amenaza a la seguridad que debía ser enfrentada por la fuerza policial. Al contrastar estos dos regímenes de (hiper)visibilidad y racialización de los villeros, demostramos que las villas no son un tipo específico de desarrollo urbano sino una diversidad de urbanizaciones reunidas por un conjunto de enfoques para la producción y gestión espacializada de las políticas raciales y clasistas. exclusión. Finalmente, sostenemos que es principalmente en la producción cultural donde la dinámica de racialización se materializa y se vuelve susceptible de cuestionamiento.es_ES
dc.relation.journalTitleLatin American and Caribbean Ethnic Studieses_ES
Aparece en las colecciones: Artículos


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