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http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/3756
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Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
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dc.contributor.author | Nicoletti, María Andrea | - |
dc.contributor.author | Barelli, Ana Inés | - |
dc.date.accessioned | 2019-11-22T16:08:12Z | - |
dc.date.available | 2019-11-22T16:08:12Z | - |
dc.date.issued | 2019-08 | - |
dc.identifier.citation | Nicoletti, María A. y Barelli, Ana I. (2019). Blessed among all women: The Missionary Virgin, identity and territory in Patagonia. Canadian Corporation for Studies in Religion; Studies in religion; 48 (2); 258-281 | es_ES |
dc.identifier.issn | 2042-0587 | es_ES |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.1177/0008429819831942 | - |
dc.identifier.uri | https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/3756 | - |
dc.description.abstract | After the creation of the Diocese of Viedma (1953), appeared in Northern Patagonia the dedication to the Missionary Virgin, promoted by the Diocese second Bishop, Monsignor Miguel Hesayne (1975-1993). In the midst of the military dictatorship (1976-1983), he appointed her Patron Saint of Río Negro, province that at the time belonged to the Diocese of Viedma. Following the teachings of the Second Vatican Council, and specially faithful to the Puebla Document, that considers Virgin Mary the patron saint of the Americas, under the dedication of the Virgin of Guadalupe, Hesayne sought to identify his Diocese with a female figure with an indigenous face, like the Virgin of Guadalupe. In conceiving the Missionary Virgin deprived of ornaments and royal attributes, the bishop aimed to reflect his ?option for the poor? pastoral, highlighting through her image and devotion the province marginalized groups and peripheral spaces, thus resignifying its social and territorial identity | es_ES |
dc.format.extent | p. 258-281 | es_ES |
dc.format.medium | digital | es_ES |
dc.language.iso | es | es_ES |
dc.publisher | Canadian Corporation for Studies in Religion | es_ES |
dc.title | Blessed among all women: The Missionary Virgin, identity and territory in Patagonia. | es_ES |
dc.type | Articulo | es_ES |
dc.rights.license | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | es_ES |
dc.description.filiation | Fil: Nicolette, María A. Universidad Nacional de Río Negro. IIDYPCA. CONICET; Argentina | es_ES |
dc.description.filiation | Fil: Barelli, Ana I. Universidad Nacional de Río Negro. IIDYPCA. CONICET; Argentina | es_ES |
dc.subject.keyword | Virgen María | es_ES |
dc.subject.keyword | Rio Negro | es_ES |
dc.subject.keyword | Territorio | es_ES |
dc.subject.keyword | Identidad | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | es_ES |
dc.subject.materia | Historia | es_ES |
dc.origin.lugarDesarrollo | UNRN/IIDYPCA/CONICET | es_ES |
dc.relation.journalissue | 48 (2) | es_ES |
dc.description.review | true | es_ES |
dc.description.resumen | En la Patagonia Norte surgió, tras la creación de la diócesis de Viedma (1953), la advocación de la Virgen Misionera impulsada por su segundo obispo Monseñor Miguel Hesayne (1975-1993). En plena Dictadura militar (1976-1983), la nombró Patrona de Río Negro, provincia que integraba en este momento a la diócesis de Viedma. En consonancia con las enseñanzas del Concilio Vaticano II y especialmente fiel al documento de Puebla, que señala a la Virgen María como protectora del continente americano bajo la advocación de la Virgen de Guadalupe, Hesayne buscó que su diócesis también se identifique con una figura femenina en el rostro de una advocación indígena como la Guadalupana. Con la invención de la Virgen Misionera, despojada de ornamentos y atributos reales, el obispo buscó plasmar su pastoral de “opción por los pobres” y visibilizar a través de su imagen y su culto a los grupos y espacios marginales de la provincia, resignificando así su identidad social y territorial. | es_ES |
dc.relation.journalTitle | Studies in religion | es_ES |
Aparece en las colecciones: | Artículos |
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