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http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/4645
Título: | Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature |
Autor(es): | Radyk, Lucrecia |
Fecha de publicación: | 5-nov-2019 |
Citación: | Radyk, Lucrecia. (2019).Narratives of Actuality in Early Twentieth Century Film and Literature. Hyperborea. Revista de ensayo y creación; 2 (2019); 134-145. |
Revista: | Hyperborea. Revista de ensayo y creación |
Abstract: | Transatlantic connections among modernist artists and writers have been well examined and documented. Those connections were due to literary translations, journal articles about books and exhibitions from across the ocean, as well as expatriate artists and writers that traveled from America to Europe and vice versa, and formed artistic groups and alliances. In this context, the cinema experiences radical changes as a new art form in the first decades of the twentieth century, and internationalism appears as one of its most salient traits. In addition, literature and film portray the accelerated travels of the modern world, which were as much for business and industry as for pleasure. This article explores literary and filmic pieces that thematically allude to central topics of the period to observe not only convergent styles and interests in them but also their differences. Djuna Barnes in “The Hem of Manhattan” narrates a boat trip around the island while longing for Europe; Virginia Woolf walks through the docks of London to observe a piece of land that has drastically changed with modern global commerce; Paul Rotha and Humphrey Jennings in their films Shipyard (1935) and Farewell Topsails (1937), respectively, construct two perhaps complementary maritime views and stories. Images from when the world got smaller. |
Resumen: | Las conexiones transatlánticas entre artistas y escritores modernistas se han estudiado y documentado ampliamente. Dichos lazos estuvieron asociados a traducciones literarias, artículos periodísticos sobre publicaciones y exposiciones que se llevaban a cabo al otro lado del océano, así como artistas y escritores expatriados que formaron grupos y alianzas con sus pares locales. En este contexto, el cine experimenta cambios fundamentales como una nueva forma artística en las primeras décadas del siglo XX, y el internacionalismo aparece como uno de sus rasgos principales. Asimismo, la literatura y el cine representan los viajes acelerados del mundo contemporáneo. Este artículo examina textos y películas que aluden temáticamente a cuestiones centrales del período, para observar no sólo estilos e intereses comparables, sino también sus diferencias. Djuna Barnes en “The Hem of Manhattan” narra un viaje en barco alrededor de esta isla; Virginia Woolf camina en el puerto de Londres, donde observa un paisaje que ha cambiado drásticamente a raíz del comercio internacional; Paul Rotha y Humphrey Jennings en sus filmes Shipyard (1935) y Farewell Topsails (1937), respectivamente, construyen dos visiones e historias marítimas quizás complementarias. |
URI: | https://www.hyperborea-labtis.org/es/paper/narratives-actuality-early-twentieth-century-film-and-literature-140 https://rid.unrn.edu.ar/jspui/handle/20.500.12049/4645 http://www.hyperborea-labtis.org/sites/default/files/ct-paper/hyperborea_02-radyk-narratives_of_actuality_1.pdf |
ISSN: | 2618-4397 |
Aparece en las colecciones: | Artículos |
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