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http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6432
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Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
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dc.contributor.author | Marín Becerra, Armando | - |
dc.contributor.author | Garritz, Andoni | - |
dc.contributor.author | Raviolo, Andrés | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-02T15:27:43Z | - |
dc.date.available | 2020-11-02T15:27:43Z | - |
dc.date.issued | 2011 | - |
dc.identifier.citation | Marín Becerra, A., Garritz, A. y Raviolo, A. (2011). Escher: the waterfall and chemical equilibrium. An analogy derived from art for chemistry. The Chemical Educador; 16; 299-303. | es_ES |
dc.identifier.issn | 1430-4171 | es_ES |
dc.identifier.other | http://chemeducator.org/tocs/pre_2017/t10016001all.htm | - |
dc.identifier.other | http://chemeducator.org/bibs/0016001/16110299.htm | - |
dc.identifier.uri | http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6432 | - |
dc.description.abstract | The use of analogies is widely recognised as an effective teaching strategy that helps students to engage with difficult scientific concepts through a more familiar domain. Chemical equilibrium is a subject that students often find difficult to understand and, in an effort to address this problem, a simple analogy, inspired by “The Waterfall” picture by M. C. Escher, is proposed. This analogy, which is derived from art for chemistry, can be presented as a simple blackboard drawing or as an easy-to-build practical model. Both of these approaches would help to illustrate the dynamic nature of the chemical equilibrium and the controversial Le Châtelier´s principle. | es_ES |
dc.format.extent | p. 299-303 | es_ES |
dc.format.medium | digital | es_ES |
dc.language.iso | en_US | es_ES |
dc.publisher | The Chemical Educator | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | - |
dc.title | Escher: the waterfall and chemical equilibrium. An analogy derived from art for chemistry | es_ES |
dc.type | Articulo | es_ES |
dc.rights.license | Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) | - |
dc.description.filiation | Marín Becerra, Armando. Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Química. México D.F. México. | es_ES |
dc.description.filiation | Garritz, Andoni. Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Química. México D.F. México. | es_ES |
dc.description.filiation | Raviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro. Río Negro, Argentina. | es_ES |
dc.subject.keyword | Escher | es_ES |
dc.subject.keyword | Analogía | es_ES |
dc.subject.keyword | Equilibrio Químico | es_ES |
dc.subject.keyword | Principio de Le Chatelier | es_ES |
dc.subject.keyword | Enseñanza | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.subject.materia | Ciencias de la Educación | es_ES |
dc.origin.lugarDesarrollo | Universidad Nacional de Río Negro. Profesorado en Química. | es_ES |
dc.relation.journalissue | 16 | es_ES |
dc.description.review | true | es_ES |
dc.description.resumen | El uso de analogías está ampliamente reconocido como una estrategia de enseñanza eficaz que ayuda a los estudiantes a comprometerse con conceptos científicos difíciles a través de un dominio más familiar. El equilibrio químico es un tema que los estudiantes a menudo encuentran difícil de entender y, en un esfuerzo por abordar este problema, se propone una analogía simple, inspirada en el cuadro “La cascada” de M. C. Escher. Esta analogía, que se deriva del arte a la química, puede presentarse como un simple dibujo de pizarra o como un modelo práctico fácil de construir. Ambos enfoques ayudaría a ilustrar la naturaleza dinámica del equilibrio químico y el controvertido principio de Le Châtelier. | es_ES |
dc.relation.journalTitle | The Chemical Educator | es_ES |
Aparece en las colecciones: | Artículos |
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AnalogíaMarínBecerra-Garritz-Raviolo TCE 2011.pdf | 243,45 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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