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Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6608

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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorNiembro, Andrés Alberto-
dc.contributor.authorGuevara, Tomás Alejandro-
dc.contributor.authorCavanagh, Eugenia-
dc.date.accessioned2020-12-15T12:00:04Z-
dc.date.available2020-12-15T12:00:04Z-
dc.date.issued2021-01-
dc.identifier.citationNiembro, A., Guevara, T. y Cavanagh, E. (2021). Urban segregation and infrastructure in Latin America: A neighborhood typology for Bariloche, Argentina; Habitat International; 107; 102294es_ES
dc.identifier.issn0197-3975es_ES
dc.identifier.otherhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0197397520314181es_ES
dc.identifier.urihttp://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6608-
dc.description.abstractThe problem of urban segregation has been extensively studied among developed and developing countries. However, in Latin America this phenomenon presents some particularities, such as the role of access to urban infrastructure. Based on data from the latest population census and multivariate analysis techniques, we provide a neighborhood typology for Bariloche, Argentina, which, among other things, enables us to reveal a complex relationship between the socioeconomic level of the population, its residential location, and infrastructure availability. Unlike previous research on Latin American cities, in this case the lowest correlation between these issues seems to indicate that, although urban infrastructure and equipment are important to address urban segregation, public policies should not be limited to only such dimensions.es_ES
dc.format.extentp. 102294es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherElsevier Science Ltdes_ES
dc.relation.urihttps://www.sciencedirect.com/journal/habitat-internationales_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/-
dc.titleUrban segregation and infrastructure in Latin America: a neighborhood typology for Bariloche, Argentinaes_ES
dc.typeArticuloes_ES
dc.rights.licenseCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)-
dc.description.filiationNiembro, Andrés A. Universidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios sobre Territorio, Economía y Sociedad (CIETES). Río Negro, Argentina.es_ES
dc.description.filiationGuevara, Tomás Alejandro. National Council of Scientific and Technical Research (CONICET). Buenos Aires, Argentinaes_ES
dc.description.filiationCavanagh, Eugenia. Universidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios sobre Territorio, Economía y Sociedad (CIETES). Río Negro, Argentina.es_ES
dc.description.filiationCavanagh, Eugenia. National Council of Scientific and Technical Research (CONICET). Buenos Aires, Argentinaes_ES
dc.description.filiationGuevara, Tomás Alejandro. Universidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios sobre Territorio, Economía y Sociedad (CIETES). Río Negro, Argentina.es_ES
dc.subject.keywordNeighborhood Classificationes_ES
dc.subject.keywordSocioeconomic Segregationes_ES
dc.subject.keywordUrban Infrastructurees_ES
dc.subject.keywordCluster Analysises_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.subject.materiaCiencias Socialeses_ES
dc.origin.lugarDesarrolloUniversidad Nacional de Río Negro. Centro Interdisciplinario de Estudios sobre Territorio, Economía y Sociedad (CIETES)es_ES
dc.relation.journalissue107es_ES
dc.description.reviewtruees_ES
dc.description.resumenEl problema de la segregación urbana se ha estudiado ampliamente entre los países desarrollados y en desarrollo. Sin embargo, en América Latina este fenómeno presenta algunas particularidades, como el rol del acceso a la infraestructura urbana. Con base en datos del último censo de población y técnicas de análisis multivariante, brindamos una tipología de barrios para Bariloche, Argentina, que, entre otras cosas, nos permite revelar una relación compleja entre el nivel socioeconómico de la población, su ubicación residencial e infraestructura. disponibilidad. A diferencia de investigaciones anteriores sobre ciudades latinoamericanas, en este caso la correlación más baja entre estos temas parece indicar que, si bien la infraestructura y el equipamiento urbanos son importantes para abordar la segregación urbana, las políticas públicas no deben limitarse solo a esas dimensioneses_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1016/j.habitatint.2020.102294-
dc.relation.journalTitleHabitat Internationales_ES
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