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Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6783

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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorRaviolo, Andrés-
dc.contributor.authorFarré, Andrea Soledad-
dc.contributor.authorTraiman Schroh, Nayla-
dc.date.accessioned2021-03-23T13:42:35Z-
dc.date.available2021-03-23T13:42:35Z-
dc.date.issued2021-01-29-
dc.identifier.citationRaviolo, A., Farré, A. S. y Traiman Schroh, N. (2021) Students' understanding of molar concentration. Chemistry Education Research and Practice; 22; 486-497es_ES
dc.identifier.issn1756-1108es_ES
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.1039/D0RP00344Aes_ES
dc.identifier.urihttp://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6783-
dc.description.abstractThis article presents and discusses the results of a study that investigates university students’ comprehension of the concept of molar concentration, following teaching and evaluation of the subject. The specific problems underlying learning of this concept have not yet been focused on in sufficient detail or depth. A “Reasoning with molarity” questionnaire, which explores the logical–mathematical relationships between the variables n, V and M, was administered to 303 Argentine first-year university students. Results obtained from think-aloud interviews related to this questionnaire, which were performed with 18 students, are also analysed. These results reveal that approximately half the first-year university students have no clear conceptual understanding of molarity. The main difficulty arises in inverse proportionality tasks where the number of moles (extensive) and M (intensive) should be related qualitatively to determine which solution occupies the smallest volume. It was also established that much conceptual confusion, such as the lack of differentiation between n and M, lies behind the algorithmic, numerical solution strategy carried out exclusively by many students.es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherRoyal Society of Chemistryes_ES
dc.relation.urihttps://pubs.rsc.org/en/journals/journalissues/rp#!recentarticleses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/-
dc.titleStudents' understanding of molar concentrationes_ES
dc.typeArticuloes_ES
dc.rights.licenseCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)-
dc.description.filiationRaviolo, Andrés. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentinaes_ES
dc.description.filiationFarré, Andrea Soledad. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentinaes_ES
dc.description.filiationTraiman Schroh, Nayla T. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina, Río Negro Argentinaes_ES
dc.subject.keywordMolar Contentrationes_ES
dc.subject.keywordDissolutiones_ES
dc.subject.keywordLearninges_ES
dc.subject.keywordChemistry Educationes_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersiones_ES
dc.subject.materiaPedagogía y Didácticaes_ES
dc.origin.lugarDesarrolloUniversidad Nacional de Río Negroes_ES
dc.relation.journalissue22es_ES
dc.description.reviewtruees_ES
dc.description.resumenEn este artículo se realiza una revisión en torno al aprendizaje del concepto de concentración de disoluciones en general y de concentración molar en particular. La problemática del aprendizaje del concepto de concentración molar no ha sido abordada con anterioridad de una manera exclusiva y profunda. También se presentan y discuten los resultados obtenidos de la aplicación, a 303 estudiantes argentinos de primer año de universidad, del cuestionario “Razonando con molaridad” que indaga las relaciones lógico-matemáticas entre la variables n, V y M. Se analizan también los resultados obtenidos en entrevistas think-aloud sobre los ítems de este cuestionario realizadas a 18 estudiantes. De los resultados obtenidos se desprende que aproximadamente la mitad de los estudiantes de primer año de universidad no poseen un conocimiento conceptual profundo de la molaridad. La principal dificultad yace en tareas de proporcionalidad inversa cuando deben relacionar cualitativamente el número de moles (extensiva) y la M (intensiva) para determinar qué disolución ocupa un menor volumen. También se verificó que detrás de la estrategia de resolución numérica algorítmica de los problemas, llevada adelante en forma exclusiva por muchos estudiantes, se esconden confusiones conceptuales como la indiferenciación entre n y M.es_ES
dc.relation.journalTitleChemistry Education Research and Practicees_ES
Aparece en las colecciones: Artículos


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