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Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/8371

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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorSereni, Cristina Andrea-
dc.date.accessioned2022-03-02T16:11:03Z-
dc.date.available2022-03-02T16:11:03Z-
dc.date.issued2021-03-15-
dc.identifier.citationSereni. (2021). Digital Nomos and the new world order: towards a theological critique of Silicon Valley. Tapuya. 4 (1); 1843870es_ES
dc.identifier.issn2572-9861es_ES
dc.identifier.otherhttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/25729861.2020.1843870es_ES
dc.identifier.urihttp://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/8371-
dc.description.abstractAmong the dominant narratives that form the ideological substrate of global processes, we can identify powerful deterministic and substantivist mythologies about technology. The most influential of these is the worldview of Silicon Valley, as a producer and exporter of a political theology that holds that the impending civilizational crisis will find a technical solution. This worldview has colonized the daily life of the world, providing a new spatial ordering for our present temporality. Various critical currents have placed the substantivist-deterministic narrative in the context of an intellectual history linked to political theology, a conceptual framework that illuminates several functions of this narrative – chief among these, the function of legitimation. Therefore, the sociology of concepts proposed by Carl Schmitt allows us to identify the contradictions present within these contemporary narratives. Political theology, seen as the study of the structures and sources of political legitimacy, helps us elucidate the power that the Siliconian worldview exerts. Among other aspects, the framework of political theology highlights the fundamental invisibility of these mythologies, which is proportional to their power of domination, and sets the basis for a new digital nomos of the earth.es_ES
dc.format.extent1843870es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherTaylor&Francises_ES
dc.relation.urihttps://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/25729861.2020.1843870es_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/-
dc.titleDigital Nomos and the new world order: towards a theological critique of Silicon Valleyes_ES
dc.typeArticuloes_ES
dc.rights.licenseCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)-
dc.description.filiationSereni, Cristina Andrea. Universidad Nacional de Río Negro. Universidad Nacional de Río Negro. Instituto de Estudios en Ciencia, Tecnología, Cultura y Desarrollo (CITECDE). Río Negro, Argentina.es_ES
dc.subject.keywordSilicon Valleyes_ES
dc.subject.keywordTecnocenoes_ES
dc.subject.keywordNomoses_ES
dc.subject.keywordPosthumanismoes_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.subject.materiaHumanidadeses_ES
dc.origin.lugarDesarrolloUniversidad Nacional de Río Negro. Instituto de Estudios en Ciencia, Tecnología, Cultura y Desarrollo (CITECDE)es_ES
dc.relation.journalissue4 (1)es_ES
dc.description.reviewtruees_ES
dc.description.resumenEntre las narrativas dominantes que forman el sustrato ideológico de los procesos globales, podemos identificar poderosas mitologías de la tecnología de corte determinista y sustantivista. La más influyente es la cosmovisión de Silicon Valley como productora y exportadora de una teología política que plantea que la inminente crisis civilizatoria encontrará una solución técnica. Esta cosmovisión ha colonizado la vida cotidiana del mundo. Diversas corrientes críticas han situado la narrativa sustantivista-determinista en el contexto de una historia intelectual ligada a la teología política como marco conceptual que otorga sentido a varios aspectos de esta narrativa, cuya función principal es la legitimación. Por lo tanto, la sociología de los conceptos propuesta por Carl Schmitt permite identificar las contradicciones presentes dentro de dichas narrativas contemporáneas. La teología política vista como el estudio de las estructuras y las fuentes de la legitimidad política abre las puertas para dilucidar el poder de dominación que ejerce la cosmovisión siliconiana y entenderla como una teología política cuya característica fundamental es su invisibilidad, que es proporcional a su poder de dominación y sienta las bases de un nuevo nomos digital.es_ES
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1080/25729861.2020.1843870-
dc.relation.journalTitleTapuyaes_ES
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