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Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/9484

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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorCrespo, Carolina-
dc.date.accessioned2023-01-24T12:44:42Z-
dc.date.available2023-01-24T12:44:42Z-
dc.date.issued2022-06-30-
dc.identifier.citationCrespo, C. (2022). Restitution of indigenous ancestors, uncomfortable heritage, and ways of seeing violence in Argentina. European Review of Latin American and Caribbean Studies, (113), 143–161. DOI: http://doi.org/10.32992/erlacs.10896es_ES
dc.identifier.issn0924-0608es_ES
dc.identifier.issn1879-4750es_ES
dc.identifier.urihttp://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/9484-
dc.description.abstractThe indigenous demands made in Argentina in recent decades for the restitution of their ancestry to museums and other institutions have given rise to the making of several films and photographic exhibitions. The aim of this paper is to reflect on these images as “machinery for the production of sensibilities”, examining the politics of light in the representation and administration of violence and the affects and effects they have on the reconstruction of a past that demands justice on the part of the original peoples. I examine the images dedicated to making public the violence and racism involved in these heritagization processes and the implications, discomforts and positionings that these disturbing memories generate among the Mapuche in Patagonia, in order to discuss the category of “uncomfortable”, “dissonant” or “difficult heritage”, as heritage linked to exercises of human rights violations has been defined.es_ES
dc.format.extentp. 143-161es_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherCEDLA, Universidad de Amsterdames_ES
dc.relation.urihttps://www.erlacs.org/es_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/-
dc.titleRestitution of indigenous ancestors, uncomfortable heritage, and ways of seeing violence in Argentinaes_ES
dc.typeArticuloes_ES
dc.rights.licenseCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)-
dc.description.filiationCrespo, Carolina. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas. Buenos Aires; Argentina.es_ES
dc.subject.keywordImages of violencees_ES
dc.subject.keywordindigenous peoplees_ES
dc.subject.keywordArgentinaes_ES
dc.subject.keywordimágenes de la violenciaes_ES
dc.subject.keywordpueblos originarioses_ES
dc.subject.keywordpatrimonio incómodoes_ES
dc.subject.keywordArgentinaes_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.subject.materiaHumanidadeses_ES
dc.origin.lugarDesarrolloUniversidad de Buenos Aires. Sección de Antropología Social. Instituto de Ciencias Antropológicases_ES
dc.relation.journalissue113es_ES
dc.description.reviewtruees_ES
dc.description.resumenLas demandas indígenas desplegadas en Argentina en las últimas décadas por la restitución de sus ancestralidades a museos y a otras instituciones, dieron lugar a la filmación de varias películas y a exposiciones fotográficas. El objetivo de este trabajo es reflexionar sobre estas imágenes como “maquinarias de producción de lo sensible”, examinando la política de la luz en la representación y administración de la violencia y los afectos y efectos que tienen en la reconstrucción de un pasado que demanda justicia por parte de los pueblos originarios. Examino las imágenes dedicadas a hacer pública la violencia y el racismo involucrados en estos procesos de patrimonialización y las implicancias, incomodidades y posicionamientos que generan estos recuerdos perturbadores entre los mapuche en Patagonia, con el objeto de discutir la categoría de “patrimonio incómodo”, “disonante” o dificultoso”, tal como se definió al patrimonio ligado a ejercicios de violación de derechos humanos.es_ES
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.32992/erlacs.10896-
dc.relation.journalTitleEuropean Review of Latin American and Caribbean Studieses_ES
Aparece en las colecciones: Artículos


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